Upp till bevis om flygpolitiken!

Östgöta Correspondenten 2013-12-23

Var står MP och V i frågan om Brasiliens och andra länders intresse för att bli en del av Gripenfamiljen? Och hur tänker S inför ett eventuellt samregerande? frågar Andreas Norlén (M) och Finn Bengtsson (M).

Brasiliens beslut att köpa Jas Gripen är mycket glädjande och viktigt för Linköping, nästan i klass med beslutet att Sverige ska utveckla och anskaffa nästa generations Gripen, Gripen E. Genom dessa beställningar säkras viktiga förutsättningar för att Linköping även långsiktigt ska förbli Sveriges främsta flygstad, men även andra beslut har fattats som pekar i samma riktning. Det är viktigt att genom politiska beslut om bullerregler, helikopterflottiljen och mycket annat fortsätta säkerställa att flyget har utvecklingsmöjligheter i Linköping.

Gripen ställdes i Brasilien, liksom på andra marknader, mot mycket avancerade konkurrenter – och vann. Gripen är det överlägset klokaste alternativet på marknaden, både att köpa och att använda, och kommer att vara centralt för Sveriges försvar i årtionden framöver.Linköping är Sveriges flygcentrum – på många sätt. Här finns en lång tradition av att utveckla och tillverka flygplan. Här finns ledande ingenjörer och teknisk kunskap och internationella samarbeten visar att kunskapen håller hög klass.

Men det stannar inte där. Ökad rörlighet är viktigt för försvaret. Malmen i Linköping är centralt för försvarets helikopterverksamhet.

Genom regeringens beslut att anskaffa ett nytt helikoptersystem, helikopter 16 Blackhawk, dubbleras Sveriges medeltunga helikopterförmåga. Helikopter 14-systemet, som är av en helt ny generation, är försenat, men lär när det väl är fullt operativt bli högkvalitativt. Helikopter 15, också relativt ny, har tjänat Sverige väl, inte minst i operation Atalanta som bekämpar sjöröveri i Adenviken.

Att Linköping är Sveriges flygcentrum understryks även av flygvapenmuseet – ett av landets absolut bästa museer. Det har fått stöd bland annat av försvarspengar.

För att Linköping med säkerhet ska förbli den främsta flygstaden i Sverige krävs dock nya regler om flygbuller. Under lång tid har en onödig konflikt om gränsvärden för flygbuller i anslutning till bostadsbebyggelse inneburit smolk i glädjebägaren. Regeringens utredare har nu lagt förslag som skulle innebära en lösning på konflikten. Linköping kan bygga nya bostäder i centrala lägen och Saab kan fortsätta sin verksamhet.

Att driva en ansvarsfull och tillväxtfrämjande politik på flygområdet är alltså mycket viktigt för såväl Linköpings som Östergötlands och Sveriges bästa. Vi är glada att också Socialdemokraterna verkar ta detta på allvar. Men hur är det med MP och V, som S funderar på att bilda regering med? Var står dessa vanligen försvars- och tillväxtfientliga partier i frågan om Brasiliens och andra länders intresse för att bli en del av Gripenfamiljen? De är nu skyldiga att lämna besked till väljarna. Men även Socialdemokraterna måste förklara vilken flygpolitik de tänker driva om de ska regera ihop med MP och V – så upp till bevis, MP, V och S!

Andreas Norlén (M)
Finn Bengtsson (M)
Riksdagsledamöter från Östergötland

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s