Finn i läkartidningen

Finn är en av 29 läkare som kandiderar till Riksdagen i höst. I veckans ”Läkartidningen” berättar Finn om varför han väljer att kandidera om i höstens val.

 

finn4finn3

 

Finn Bengtsson är andranamn på Moderaternas riksdagslista i Östergötland. Under riksdagsåren har han först varit ledamot av socialutskottet och sedan av socialförsäkringsutskottet.

Varför kandiderar du?

– Jag erkänner gärna att jag tvekade i höstas. Vårt yrke är färskvara och det var lockande att gå tillbaka till min kliniska forskning inom psykiatrin.

Men jag känner att jag har en del ogjort i riksdagsarbetet och har fått mitt partis förtroende att driva socialförsäkringsfrågor.

Han är ledamot i den parlamentariska socialförsäkringsutredning som blir färdig i början av nästa år.

– Det kanske framstår offentligt som att det är stor oenighet mellan höger och vänster i socialförsäkringsfrågor.

Men det stämmer inte helt. I sammanträdesrummen upplever jag att vi kan komma överens och mejsla fram gemensamma lösningar.

– En stor del av de förändringarna i sjukförsäkringen har faktiskt också sin grund i de förslag som den förra socialdemokratiska regeringens utredare, Anna Hedborg, lade fram.

Ett annat område som engagerat Finn Bengtsson är att skapa ordning i regelverket kring alternativa behandlingsinsatser med tillsyn av IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

– Jag vill att vi blir mer inkluderande för alternativa metoder så länge det sker inom ramen för legitimerade vårdyrken. Samtidigt finns luckor i lagstiftning som för mig är obegripliga. Kvacksalveribestämmelserna, som numera ingår i patientsäkerhetslagen, omfattar inte psykiatrin, och det öppnar tyvärr för allehanda kvackare.

 

Intervjun publicerades i Läkartidningen nr 25-26 2014. 

 

Kommentera

